پروتز سینه

  • ۰
  • ۰

یکی از شایع ترین مشکلات تنفسی پولیپ بینی است که نیاز به درمان و رسیدگی های پزشکی است.  توده هایی به رنگ قهوه ای مایل به زرد یا صورتی است که از رشد و گسترش مخاط پوشاننده ی بینی ایجاد می گردد. این توده ها بیشتر شبیه به قطرات اشک می باشند و به صورت تکی یا دسته ای به وجود می آیند. پولیپ بینی ممکن است در یک یا هر دو مجرای بینی ایجاد گردد.

علل پولیپ بینی

هنوز علت دقیق و واضحی برای ایجاد پولیپ بینی مشخص نشده است. اما این پولیپ ها در افرادی که دچار بیماری هایی مانند آسم یا رینیت هستند بیشتر به وجود می آیند. در بیماری رینیت غشاهای پوشاننده بینی و گلو دچار التهاب و تورم می شوند.

التهاب مزمنی که به دنبال عفونت های سینوزیتی به وجود می آید و همچنین ابتلا به مواردی مانند انواع آلرژی ها هم می تواند از علل پولیپ بینی شناخته شود.

ابتلا به آسم هم یکی دیگر از موارد ایجاد پولیپ بینی است. البته پولیپ بینی فقط مختص افراد بزرگسال است و در کودکان خیلی کم مشاهده می شود.

علائم پولیپ بینی

علائم و نشانه های پولیپ بینی در عرض چند ماه و به مرور ظاهر می شوند. شدت علائم و نشانه های پولیپ بینی بستگی به تعداد و اندازه پولیپ ها دارد.

از مهم ترین علائم و نشانه های پولیپ بینی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گرفتگی بینی

  • کاهش حس بویایی

  • آبریزش بینی که ناشی از افزایش ترشحات بینی است.

  • عود کردن سینوزیت

درمان پولیپ بینی

ممکن است پزشک برای بررسی دقیق تر علائم و نشانه های پولیپ بینی، درخواست آندوسکوپی بینی برای شما بنماید. اگر با استفاده ازآندوسکوپ بینی نتواند تعداد و اندازه پولیپ ها را مشخص کند ممکن است یک سی تی اسکن از بینی شما انجام گردد.

در صورتی که فقط یک پولیپ در بینی شما وجود داشته باشد یک نمونه از آن گرفته می شود و به آزمایشگاه ارسال می گردد تا از نظر سرطانی بودن مورد بررسی قرار بگیرد.

پولیپ هایی که اندازه ی آنها کوچک است را می توان با استفاده از اسپری های کورتون دار بینی که به کوچک شدن پولیپ ها کمک می کنند، در عرض چند هفته درمان کرد.

پولیپ های بزرگتر را می توان در هنگام آندوسکوپی به طور همزمان بیرون آورد. بعد از عمل جراحی پولیپ بینی برای پیشگیری از بازگشت مجدد پولیپ ها، بهتر است از یک اسپری کورتون دارد به مدت چند ماه استفاده کنید. در موارد شدیدتر برای جلوگیری از بازگشت پولیپ، می توانید از داروهای کورتون دار خوراکی استفاده کنید.

  • ۹۷/۰۹/۲۲
  • shima nami

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی